Råolje koster nå cirka 5 kr pr liter.

Prisen på bensin og diesel stiger nå grunnet stigende pris på råolje, i tillegg er den norske kronen svak. Råolje koster nå cirka 5 kr pr liter, når man plusser på alle kostnader vedrørende transport/raffinering og meget høye norske avgifter + MVA havner literprisen rundt 20 kr. Transport og produksjon i Norge blir av denne årsak meget dyrt, Norge har derfor svak konkurransekraft. Norge burde som rik energinasjon hatt en betydelig lavere pris på drivstoff, cirka 10 kr pr liter ville gitt et betydelig bidrag til å gjøre det billigere å bo og produsere i Norge.

Våre politikere forteller oss til stadighet at prisen på bensin og diesel er lav i forhold til våre lønninger, men hva har dette med saken å gjøre? Norsk konkurransekraft måles i forhold til kostnadene i andre land, ikke i forhold til norske lønninger, som for øvrig er høye fordi prisen på energi er høy i Norge. Et produkt produsert i Norge bærer de kostnader som påløper under produksjon, som arbeidskostnader, energipris og kapitalkostnader. Er produksjonsprisen for høy er det umulig å selge produktet til utlandet, noe som ofte skyldes høye energipriser.

Avgifter utgjør i 2022 kr 6,73 for bensin og kr 5,57 pr liter for diesel. På toppen kommer MVA.   Er literprisen 20 kr fordeler prisen seg som følger for bensin.   MVA er kr 4.  Avgift er kr 6,73. Mens selve bensinen koster  kr 9,27 pr liter.  Av denne prisen utgjør råoljen cirka 5 kr, og selskapet sitter da igjen med kr 4,27 pr liter til raffinering, transport og fortjeneste.

 

Når Stortinget gjør det svindyrt å kjøre bil i Norge i forhold til andre land svekker Stortinget Norges konkurranseevne. Selv om nordmenn jobber kortere tid for å betale en liter drivstoff enn man gjør i konkurrerende land, så blir ikke Norges kostnadsnivå lavere av den grunn.

99% kjører ikke bil for moro skyld, bilkjøring er en nødvendig handling i et moderne samfunn som Norge. Uten transport utført av person- og lastebiler vil norsk økonomi falle tilbake til tidlig 1900 tallet, mange vil få et vanskelig og fattig liv. Bilen er faktisk menneskets beste venn, vi kan takke bilen for det samfunn vi har i Norge i dag. Grønne hysterikere har rasert norsk økonomi de 20-30 siste år, det meste av produksjon er nå borte. Regler, restriksjoner og høye avgifter har gjort Norge til et av verdens dyreste land, vi burde bruke våre gjenværende oljeinntekter til å reversere kostnadsspiralen.

Strømprisen har eksplodert de senere måneder, årsaken er en ønsket energipolitikk av globalistene på Stortinget, spesielt i styringspartiene AP og Høyre de siste 35 år. Norge utnytter ikke lenger den store fordel våre vannmagasiner gir oss, etter at Nordpool satte i gang i 1992 har magasinene sjelden vært fulle (over 90 % kapasitet) når vi går inn i vinter halvåret. Årsaken til lav vannstand er eksport av strøm gjennom et utall kabler til utlandet, denne strømeksporten tapper magasinene hele året. I år var magasinene rundt 70 % fulle ved inngang til vinter, nå er de under 50 % fulle, tross dette forsetter eksporten av strøm. Denne praksis vil garantere høy pris på strøm inntil el-mafiaen kastes på havet og et ansvarlig Storting overtar driften av Norge.     

Norge har nå høye priser på alle innsatsfaktorer, produksjons priser i Norge er nå blant de aller høyeste i verden. Alle som kan tenke bør forstå dette vil medføre at det som er igjen av produksjon i Norge gradvis forsvinner til utlandet de kommende år. Hva skal vi leve av etter oljerikdommen? Naive tullinger på Stortinget (nå ledet an av næringsminister Vestre) tror de kan skape ny lønnsom virksomhet i Norge ved å subsidiere utvalgte virksomheter (selvfølgelig grønne som batteriproduksjon og havvind etc etc), noe som garantert vil mislykkes og resultere i store tap.

Hvis Stortinget ønsker et velstående Norge etter oljealderen bør man begynne å bruke oljerikdommen på en måte som gjør det billigere å bo og produsere i Norge. Da vil lønnsom produksjon blomstre opp fra nord til sør, det finnes tusenvis av personer i Norge som er “100” ganger smartere enn hele Stortinget samlet.       

Gjør det enklere å bo i Norge, fjern regler og forskrifter som fordyrer og gjør ting tungvint. Bygg bedre veier som er gratis å bruke er et enkelt tiltak selv den mest enkle politikere burde forstå vil gjøre det billigere å bo og produsere i Norge.

 

FNs CO2 svindel har påvirket Norges Storting til å føre en dårlig energipolitikk i 40 år, les litt om dette her: https://www.ebnorge.no/fns-co2-svindel-har-svekket-europas-okonomi-og-gitt-oss-en-hel-generasjon-politikere-med-gront-virus-pa-hjernen/

 

www.EbNorge.no     Per Ø Næss.   18-05-2018.   Redigert 11-02-2022.

 

 

 

 

       

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *